دستورات برنامه اسکرچ

 در کنار بلوک‌های تابع، در دسته‌هایی دستورات برنامه اسکرچ که در آن قرار دارند، کادرهایی وجود دارد که می‌توانید آنها را بررسی کنید. وقتی این کادرها را علامت بزنید، مقدار ذخیره شده در این بلوک ها روی صحنه قابل مشاهده می شود.

مقدار ذخیره شده در یک بلوک تابع نیز با کلیک بر روی خود بلوک قابل مشاهده است. به عنوان مثال، بلوک Touching مقدار نادرست را ذخیره می کند زیرا sprite ما رنگ نمایش داده شده را لمس نمی کند، در حالی که بلوک Sabiranje مقدار 22 را ذخیره می کند، زیرا این مجموع اعدادی است که در بلوک می بینیم).

پروژه‌ها انیمیشن، داستان، هنر، قلم و بازی هستند - و تقریباً هر چیز دیگری که در Scratch ساخته شده است. ویرایشگر پروژه Scratch برای ساخت پروژه‌های Scratch استفاده می‌شود که می‌توان آن‌ها را با استفاده از انجمن Scratch در جهان به اشتراک گذاشت. به عبارت دیگر، یک پروژه کدگذاری ایجاد شده در Scratch است.

ویرایشگر آفلاین در مقابل دستورات برنامه اسکرچ ویرایشگر آنلاین

Scratch دو ویرایشگر ارائه می دهد: یکی آنلاین و دیگری آفلاین. هر دو بسیار شبیه هستند، اما تفاوت های جزئی دارند. اتصال به انجمن اسکرچ با استفاده از ویرایشگر آنلاین آسان تر است، اما فقط با اتصال به اینترنت قابل استفاده است. ویرایشگر آنلاین را می توان با کلیک کردن بر روی برگه ایجاد در وب سایت یا با کلیک کردن اینجا مشاهده کرد. ویرایشگر آفلاین را می توانید از اینجا دانلود کنید. نسخه فعلی Scratch Scratch 3.0 است.

واسط

مقاله اصلی: رابط ایرانیان سایبرکاربری

رابط Scratch به دو دستورات برنامه اسکرچ بخش تقسیم می شود: محیط در حال اجرا و بخش توسعه. در سمت راست بالای رابط، مرحله است. مرحله جایی است که یک پروژه Scratch به صورت فیزیکی اجرا می شود، بنابراین وقتی یک بازی بازی می کند، Stage پنجره ای است که در آن اجرا می شود. به طور پیش فرض، گربه خراش روی صحنه است. گربه خراش به سادگی یکی از بسیاری از جن، یا شخصیت ها، دکمه ها و غیره در یک پروژه است.

 کاراکترها طوری برنامه ریزی شده اند که کاری را که یک Scratcher می خواهد انجام دهند. انعطاف پذیری Scratch به سازنده اجازه می دهد تا تخیلی داشته باشد و در واقع پروژه مورد نظر را بسازد. این زمانی است که برنامه نویسی وارد عمل می شود، زیرا "چیزها را وادار می کند آنچه را که باید انجام دهند".

برنامه نويسي

قبل از ورود بیشتر به دستورات برنامه اسکرچ رابط، سریع‌ترین راه برای درک نحوه برنامه‌ریزی sprites در Scratch، آزمایش کردن موارد است. هنگامی که برنامه Scratch با یک پروژه تمیز و جدید باز شد، مراحل زیر را دنبال کنید.

1. به این قسمت از برنامه Scratch دسترسی پیدا کنید:3.0 Block Selection Pane.png2. بلوک آبی به نام step () را انتخاب کنید و آن را به سمت راست بکشید.گرفتن Block.png

3. برای قرار دادن بلوک، ماوس را رها کنید. اطمینان حاصل کنید که بلوک در قسمت خاکستری تیره قرار گرفته است که از نظر فنی به آن ناحیه اسکریپت می گویند.

Block.png را قرار دهید

4. پس از اتمام، روی هر نقطه از بلوک به جز وسط سفید کلیک کنید و ببینید چه اتفاقی برای Scratch Cat می افتد... 10 قدم حرکت می کند.

Scratch Cat Move.png5. دیگر دسته بندی های دستورات برنامه اسکرچ  بلوک را بررسی کنید و آزمایش کنید که هر کدام چه کاری انجام می دهند!

دسته Select.png بلوک ها

Comments

Popular posts from this blog

شروع آموزش برنامه نویسی

بازی آنلاین ماین کرافت

برنامه نویسی کودکان